16. Kysymys iankaikkisesta elämästä (Mark. 10:17–27)
Luukkaan evankeliumissa (Luuk. 18:18) kerrotaan, että tämä mies on korkeassa asemassa. Tämä mies juoksi Jeesuksen eteen ja kysyi Jeesukselta kysymyksen. Miksi tämä korkeassa asemassa oleva mies käyttäytyi näin?
Mies ei ollut varma, että pääseekö hän taivaaseen. Miksi miehellä ei ollut varmuutta?
Jeesus sanoi miehelle: ”Yksi sinulta puuttuu”. Mikä asia tältä mieheltä puuttui?
Jeesus kehotti miestä myymään kaiken omaisuutensa, niin sitten tämä mies saa aarteen taivaasta. Mitkä asiat ovat yleensä ihmisille aarteita?
Tällä miehellä oli ehkä perhe ja siksi hän tarvitsi rahaa. Mitä olisi tapahtunut jos mies olisi myynyt koko omaisuutensa?
Jeesus asetti miehelle ehtoja, ennen kuin hän voi liittyä Jeesuksen opetuslasten joukkoon. Miksi Jeesus ei kutsunut miestä heti opetuslastensa joukkoon?
Mies ei pystynyt luopumaan maan päällisestä aarteestaan. Mitä tälle miehelle tapahtui sen jälkeen?