Taustaa: Jeesus oli harjoittanut mittavaa opetus- ja
parannustoimintaa Galileassa. Jutut hänestä olivat kulkeutuneet
Jerusalemin johtajien korviin, ja nyt he lähettivät valtuuskunnan
tutkimaan asiaa. Rituaalinen pesu määrättiin Mooseksen laissa niille,
jotka olivat koskeneet spitaaliseen, kuolleeseen tai vereen. Niistä
saastuneen piti pestä vaatteensa ja koko ruumiinsa. Tässä tekstissä on
kuitenkin kyse jälkeenpäin lisätyistä isien perinnäissäännöistä. Niiden
tarkoitus oli puhdistaa juutalainen, joka oli ollut kosketuksissa
pakanan tai tämän koskeman tavaran kanssa esimerkiksi torilla. Nämä
rituaalit vaikeuttivat juutalaisten seurustelua pakanoiden kanssa.
Jakeet 1-2
Mieti, millaisissa tilanteissa lainopettajat pääsivät
tarkkailemaan Jeesusta ja hänen opetuslapsiaan?
Jotkut opetuslapset ilmeisesti suorittivat rituaalisen pesun. Mieti,
miksi jotkut toiset eivät olleet sitä tehneet.
Minkä vaikutelman saat: miten Jeesus käyttäytyi tuossa tilanteessa,
pesikö hän kätensä vai ei?
Jakeet 3-4. Rituaalisen pesun ei ollut tarkoitus poistaa likaa tai
bakteereja vaan se oli uskonnollinen ele. Erään messiaanisen juutalaisen
YouTube-videolla kerrotaan, että alkukielen sana, jota tässä käytetään,
viittaa nyrkkiin ja että rituaali suoritettiin kaatamalla vettä kolmesti
suljetun nyrkin päälle.
Miettikää, miksi Mooseksen lakiin oli vähitellen lisätty isien
perinnäissääntöjä? (Mikä oli uusien rituaalisten puhdistuspesujen
pointti fariseusten mielestä?)
Mitä nämä säännöt vaikuttivat tavallisten ihmisten arkeen ja
ihmissuhteisiin?
Jae 5
Mihin fariseukset pyrkivät tällä kysymyksellään? (Mitä olisi
tapahtunut, jos Jeesus olisi vastannut, ettei perinnäissääntöjä tarvitse
noudattaa?)
Luukkaan evankeliumista käy ilmi, ettei Jeesus aina suorittanut
rituaalista pesua ennen ateriaa (Luuk. 11:38). Mikä oli hänen motiivinsa
silloin, kun hän suoritti pesun? Entä silloin kun hän ei sitä
suorittanut?
Jakeet 6-8. Fariseuksia ja kirjanoppineita ei pidetty tekopyhinä,
vaan oikeina uskovina, jotka halusivat noudattaa Jumalan sanaa tarkasti
joka tilanteessa. Tekopyhä ihminen sanoo yhtä, mutta toimii toisin.
Millaisia ihmisiä pidetään tekopyhinä meidän aikanamme?
Mitä opetuslapset ehkä ajattelivat, kun Jeesus kutsui uskonnollista
eliittiä tekopyhäksi päin silmiä?
Mitä sinä tekisit, jos sinua nuhdeltaisiin julkisesti asiasta, jossa
olet mielestäsi erityisen onnistunut?
Mikä oli saanut fariseusten sydämet siirtymään kauas Jumalasta?
(Mihin he sen sijaan keskittyivät?)
Miten me jokainen saatamme joutua tilanteeseen, jossa me
kunnioitamme Jumalaa vain sanojen tasolla, ilman sydäntä?
Jae 9-10
Millä eri tavoilla ihminen voi tehdä tyhjäksi tai kumota Jumalan
käskyt?
Mikä on sinun suhteesi Jumalan käskyihin?
Miten me voisimme erottaa toisistaan ihmisten tekemät säännöt ja
Jumalan sanan?
Jakeet 10-13. Jeesuksen aikana perheen vanhin poika peri suurimman
osan omaisuudesta ja hänen velvollisuutensa oli siksi huolehtia
vanhemmistaan, kun nämä olivat vanhoja. Tuohon aikaa ei ollut
hoivakoteja vanhuksille, joten vanhemmat olivat täysin lastensa avun
varassa. Neljäs käsky onkin alunperin annettu aikuisille lapsille.
Miksi vanhempien kunnioittaminen on tärkeää joka
kulttuurissa?
Mitä tapahtuu yhteiskunnassa, jossa lapset saavat kiroilla
vanhemmilleen ja opettajilleen ilman rangaistusta?
Miettikää, miksi Jeesus ei kumonnut tässä tilanteessa Mooseksen lain
vaatimaa kuolemanrangaistusta isänsä ja äitinsä kiroajalle? (Mitä tämä
jae osoittaa Jeesuksen suhteesta kuolemanrangaistukseen ylipäänsä?)
Miettikää, mistä eri syistä ihmiset lahjoittivat rahaa
temppelille?
Lukekaa tarkkaan jakeet 11-12. Kuka siinä tekee, mitä ja
kenelle?
Kokoavat kysymykset
Mitä on se puhtaus, jota Jumala vaatii ihmiseltä?
Missä tässä tekstissä on evankeliumi?
Ilosanoma: Jeesus kunnioitti sekä maallisia vanhempiaan
että Taivaallista Isäänsä. Silti hän joutui kestämään vanhempiensa
kiroajan kuolemantuomion. Se tapahtui siksi, että me emme ole kohdelleet
vanhempiamme, kuten meidän olisi pitänyt.
Videon katsomisen jälkeen voidaan yhdessä pohtia, miltä osin video
vastasi Raamatun tekstiä ja miltä osin näkemäsi on videon tekijöiden
keksimää. Raamattu on monessa kohtaa kovin vähäsanainen ja siksi
tekijöiden on pitänyt soveltaa ja päättää, millaiseen tilanteeseen
kunkin tapahtuman sijoittavat.