TAUSTAA: Jeesuksen ensimmäinen riita lepopäivän vietosta Vanhan Testamentin opettajien kanssa on kuvattu jo edellisessä luvussa Mark. 2:23-28. Tämä on järjestyksessä toinen. Opettajille sapatin pikkutarkka noudattaminen merkitsi kahden asian toteutumista: Messiaan, tulevan pelastajan, Jeesuksen tuloa ja ihmisen pelastumista.
| 1. |
|
| 2. |
|
| 3. |
|
| 4. |
|
| 5. |
|
| 6. |
|
ILOSANOMA: Sapatti merkitsi Jeesukselle ja fariseuksille aivan eri asiaa. Fariseuksille se oli lakia, joka ihmisen piti täyttää pelastuakseen. Jeesukselle lepopäivä taas oli evankeliumin ennakkokuva - merkki siitä, että Jumala antaa omalle kansalleen levon heidän teoistaan syntien anteeksiantamuksen kautta (Hepr.4:9-10). Lukekaa yhdessä!
© www.ilosanomapiiri.fi