www.ilosanomapiiri.fi    

KADONNUT JA JÄLLEEN LÖYTYNYT
4. sunnuntai helluntaista (1. vsk.): Luuk. 15:1-10

Taustaa: Jo Vanhassa testamentissa Herra esiintyy hyvänä paimenena. Erityisen tunnettu on psalmi 23. Jakeessa Hes. 34:11 Herra sanoo näin: "Minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen." Israelia verrataan VT:ssa usein lammaslaumaan. Publikaanit olivat veronkerääjiä, jotka keräsivät rahaa paitsi roomalaiselle miehitysvallalle myös omaan taskuunsa. Syntisillä tarkoitetaan tässä prostituoituja ja muita moraalittomiksi luokiteltuja ihmisiä. Ateriayhteys tarkoitti tuohon aikaan ystävyyttä ja jonkinlaista yhteisvastuuta syöjien kesken.

Jakeet 1-2. Edellinen luku päättyi Jeesuksen sanoihin: "Jolla on korvat, se kuulkoon."

Jakeet 3-4. Lammas on eläin, jolla ei ole hajuaistia eikä suuntavaistoa. Jos se eksyy, se joutuu paniikkiin ja säntäilee ympäriinsä. Väsyttyään se kyhjöttää surkeana paikallaan ja vapisee.

Jakeet 5-6. Aikuinen lammas painaa noin 30 kg.

Jae 7. Sana parannus tai kääntymys on kreikaksi "metanoia" ja tarkoittaa suunnanmuutosta.

Jakeet 8-10. Jakeessa 8 esiintyvä hopearaha oli kreikkalainen drakma, joka vastasi yhden päivän työansiota eli 1/25 osaa miehen kuukausipalkasta. Nämä kolikot saattoivat olla naisen ainoat säästöt, tai sitten kysymys voi olla hopearahoista tehdystä korusta, jonka hän oli saanut sulhaseltaan häälahjaksi. Huomatkaa, että tuonaikaisissa taloissa lattia oli yleensä maalattia ja ikkuna kovin pieni.

Kokoavat kysymykset

Ilosanoma: Jeesus oli itsekin lammas, nimittäin "Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" (Joh. 1:29). Jeesus-karitsaa ei kuitenkaan pelastettu erämaasta, päinvastoin, hänet tapettiin sinne. Häntä ei kannettu kotiin, vaan hänen selkäänsä kuormattiin kaikki meidän pahat tekomme. Siksi taivaassa voidaan pitää suuret juhlat silloin, kun sinä käännyt (jos et vielä kuulu Jeesuksen laumaan) tai kun se ihminen kääntyy, josta sinä nyt huolta kannat.