KADONNUT JA JÄLLEEN LÖYTYNYT
4. sunnuntai helluntaista (1. vsk.):
Luuk. 15:1-10
Taustaa: Jo Vanhassa testamentissa Herra esiintyy
hyvänä paimenena. Erityisen tunnettu on psalmi 23. Jakeessa
Hes. 34:11 Herra sanoo näin: "Minä itse etsin lampaani ja
pidän niistä huolen." Israelia verrataan VT:ssa usein
lammaslaumaan. Publikaanit olivat veronkerääjiä, jotka
keräsivät rahaa paitsi roomalaiselle miehitysvallalle myös omaan
taskuunsa. Syntisillä tarkoitetaan tässä prostituoituja ja
muita moraalittomiksi luokiteltuja ihmisiä. Ateriayhteys
tarkoitti tuohon aikaan ystävyyttä ja jonkinlaista yhteisvastuuta
syöjien kesken.
Jakeet 1-2. Edellinen luku päättyi Jeesuksen sanoihin:
"Jolla on korvat, se kuulkoon."
- Miksi publikaanit ja muut syntiset halusivat
kuunnella Jeesusta?
- Mitä luulette sen vaikuttaneen Israelin uskonnolliseen
ilmapiiriin, että esimerkilliset uskovaiset (kuten fariseukset)
eivät koskaan syöneet yhdessä julkisyntisten kanssa?
- Meidän kulttuurissamme ei enää puhuta syntisistä, mutta
millaisia ihmisiä meillä yleisesti pidetään pahoina ihmisinä?
- Mistä syystä jotkut ihmiset tuntevat meidänkin päivinämme
vetoa Jeesukseen ja toiset taas eivät voi häntä sietää?
Jakeet 3-4. Lammas on eläin, jolla ei ole hajuaistia eikä
suuntavaistoa. Jos se eksyy, se joutuu paniikkiin ja säntäilee
ympäriinsä. Väsyttyään se kyhjöttää surkeana paikallaan ja
vapisee.
- Miksi Jeesus näyttää pitävän itsestään selvänä
sitä, että sadan lampaan omistaja lähtee etsimään yhtä
kadonnutta?
- Miettikää eri syitä, miten lammas voi joutua kadoksiin?
- Mitä eksynyt lammas voi tehdä sen eteen, että se tulisi
löydetyksi – ja mitä se ei voi tehdä?
- Miettikää, millaisia vaikeuksia paimen saattaa kohdata
lammasta etsiessään?
- Mitä se osoittaa, että paimen on noin iloinen löydettyään
lampaansa?
- Minkä lohdutuksen jae 4 sisältää sitä ihmistä koskien, jonka
puolesta sinä huolehdit ja hätäilet?
Jakeet 5-6. Aikuinen lammas painaa noin 30 kg.
- Kuvitelkaa tilannetta, kun paimen taivaltaa
kotiin päin 30-kiloinen lammas harteillaan, mahdollisesti öiseen
aikaan. Mitä vaaroja matkaan sisältyy?
- Mitä luulette, juhlittiinko Israelissa tuohon aikaan yhden
lampaan löytymistä noin suurellisesti vai oliko Jeesuksen kuvaama
juhla epätavallinen? Perustelkaa vastauksenne.
- Mitä Jeesus halusi sanoa tämän pienen vertauksen kautta a)
syntisille ja b) fariseuksille, jotka häntä kuuntelivat?
Jae 7. Sana parannus tai kääntymys on kreikaksi
"metanoia" ja tarkoittaa suunnanmuutosta.
- Miksi taivaassa iloitaan pahan ihmisen
kääntymisestä noin paljon?
- Mitä parannus on tämän vertauksen mukaan – miten
"lammas" teki parannuksen?
- Fariseukset tunsivat tämän Jesajan jakeen: "Me
harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä
kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien
syntivelan hänen kannettavakseen" (Jes. 53:6). Miten tämä jae
selittää vertausta kadonneesta lampaasta?
- Miksi fariseukset eivät tajunneet olevansa parannuksen
tarpeessa?
- Keitä ovat meidän aikanamme ne hurskaat, jotka eivät ole
parannuksen tarpeessa?
- Kumpaan ryhmään sinä itse katsot kuuluvasi: kadonneisiin vai
löytyneisiin? Voit vastata hiljaa mielessäsi.
- Mitä ajattelet sellaisesta tulkinnasta, että ne 99 olivat
ihan oikeita uskovaisia ja Jumalan lapsia?
- Jeesuksen vertauksissa juhlat usein merkitsevät taivasta.
Miksi 99 hurskasta eivät pääse tässä vertauksessa juhliin, vaan
sinne näyttää pääsevän vain se yksi kadonnut ja löytynyt?
- Mitä tarkoittaa käytännössä se, ettei kukaan voi mennä
taivaan juhliin omin jaloin, vaan hänet pitää sinne kantaa?
Jakeet 8-10. Jakeessa 8 esiintyvä hopearaha oli
kreikkalainen drakma, joka vastasi yhden päivän työansiota eli
1/25 osaa miehen kuukausipalkasta. Nämä kolikot saattoivat olla
naisen ainoat säästöt, tai sitten kysymys voi olla hopearahoista
tehdystä korusta, jonka hän oli saanut sulhaseltaan häälahjaksi.
Huomatkaa, että tuonaikaisissa taloissa lattia oli yleensä
maalattia ja ikkuna kovin pieni.
- Mikä teki yhden rahan katoamisesta niin vakavan
asian tuolle naiselle?
- Verratkaa naisen etsimisoperaatiota siihen tilanteeseen, kun
itse etsitte kotoanne jotain kadonnutta esinettä.
- Miksi Jeesus rinnasti hopearahan ja syntisen toisiinsa
– mitä yhteistä niissä on?
- Mitä tekee sinusta vielä tärkeämmän Jeesukselle kuin yksi
hopearaha oli tuolle naiselle?
Kokoavat kysymykset
- Mitä nämä kaksi pientä vertausta kertovat
meille ilosta? (Montako kertaa sana "ilo" ja "iloita" mainitaan
tekstissämme?)
- Mitä nämä kaksi pientä vertausta puhuvat meille tilastoihin
tuijottamisesta?
- Missä meidän päivinämme voidaan kohdata Jeesus, joka
"hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan"?
- Miten meidän aikamme syntiset saataisiin tajuamaan, että
Jeesus rakastaa juuri heitä ja tahtoisi kantaa heidät taivaan
kotiin?
Ilosanoma: Jeesus oli itsekin lammas, nimittäin
"Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" (Joh.
1:29). Jeesus-karitsaa ei kuitenkaan pelastettu erämaasta,
päinvastoin, hänet tapettiin sinne. Häntä ei kannettu kotiin,
vaan hänen selkäänsä kuormattiin kaikki meidän pahat tekomme.
Siksi taivaassa voidaan pitää suuret juhlat silloin, kun sinä
käännyt (jos et vielä kuulu Jeesuksen laumaan) tai kun se ihminen
kääntyy, josta sinä nyt huolta kannat.