5. PUU JA HEDELMÄT (Luuk. 6:43-45)
Aluksi: Puista puhutaan Raamatussa sen alusta loppuun asti. Muistamme hyvän- ja pahantiedon puun ja elämän puun paratiisissa. Puu on myös ihmiselämän vertauskuva.
- Mitä jae 43 tarkoittaa ihmiselämään sovellettuna?
- Millaisia tekoja Jeesus ehkä tarkoittaa ”hyvällä hedelmällä”? Entä huonolla hedelmällä?
- Voiko ihminen mielestänne teeskennellä olevansa hyvä, vaikka onkin paha? Miksi? Miksi ei?
- Ovatko kaikki maailman hyvät teot vain hyvien ihmisten tekemiä? Perustelkaa vastauksenne.
- Miettikää, miksi Jeesus jakeen 45 lopussa alkaa puhua ”sanoista” hedelminä?
- Miksi meidän sanamme ovat Jumalan edessä yhtä tärkeitä kuin tekommekin?
- Keskustelkaa Jeesuksen väitteestä: ”Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu.”/ ”Sydämen kyllyydestä suu puhuu*” (45)? Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
- Testaa oman sydämesi sisältöä: mistä suusi puhuu kaikkein eniten (Voit vastata hiljaa.)
- Testaa oman sydämesi sisältöä: miten usein suustasi tulee ulos Jeesus-nimi?
- Mitä meidän pitäisi tehdä, jos huomaamme, että sydämen varasto on pahaa täynnä?
- Miten paha puu voi muuttua hyväksi puuksi ja paha ihminen hyväksi ihmiseksi?
- Miten Jeesus itse täytti nämä jakeet omassa elämässään? (Vastatkaa muistin varassa.)
- Miettikää, miten ristinpuu kuuluu tämän puuvertauksen yhteyteen.
- Mikä oli tämän pienen vertauksen tärkein opetus juuri sinulle?
Lopuksi: Jeesus kantoi ristinpuulle meidän sydämemme pahuuden varaston. Nyt ristinpuu tuottaa meille elämän puun hedelmän: joka syö Jeesuksen ruumiin (ehtoollisessa), se elää iankaikkisesti. Jolle Jeesuksen ruumis ja veri eivät kelpaa, se tuomitaan viimeisellä tuomiolla oman sydämensä pahuuden mukaan.