9. JEESUS KOHTAA SPITAALISTEN JOUKON (Luukas 17:11-19)

Aluksi: Jeesuksen aikana spitaalisten täytyi elää muista ihmisistä eristettyinä. Jos joku arveli parantuneensa, hänen piti saada siitä papin allekirjoittama todistus (3.Moos.13-14).  VT tuntee vai pari kolme sellaista ihmettä. Vetäjä voi katsoa, mitä tietosanakirja sanoo leprasta. Juutalaiset halveksivat samarialaisia, koska nämä heidän mielestään olivat ulkomaalaisia ja puoliksi pakanoita.

1.
  • Kuvitelkaa sitä päivää, kun nämä 10 miestä tajusivat sairastuneensa spitaaliin. Millaiset ajatukset silloin risteilivät heidän päässään oman ja perheen tulevaisuuden suhteen?
  • Mitä yhteistä on muinaisilla spitaalisilla meidän aikamme HIV-tartunnan saaneiden kanssa?
2.
  • Millaisia asioita nämä sairaat ja eristetyt ihmiset ehkä eniten kaipasivat?
3.
  • Mitä spitaaliset Jeesukselta odottivat – katsokaa heidän rukoustaan jakeessa 13?
4.
  • Pappien asuttamat kaupungit sijaitsivat 50-60 km Galilean ja Samarian rajalta. Miksi Jeesus ei parantanut näitä miehiä siinä paikassa, vaan lähetti heidät noin pitkän matkan päähän?
  • Mikä sai spitaaliset lähtemään vaivalloiselle matkalle, vaikkeivät he olleet edes parantuneet taudistaan?
  • Olivatko spitaaliset mielestänne Jeesukseen uskovia jo sillä hetkellä, kun he läksivät liikkeelle? Perustelkaa vastauksenne.
5.
  • Juutalaiset papit eivät tahtoneet olla missään tekemisissä samarialaisten kanssa. Miksi spitaalinen samarialainen läksi kuitenkin heitä tapaamaan?
6.
  • Miettikää mahdollisimman monta puolustelua yhdeksälle juutalaiselle, jotka eivät palanneet Jeesuksen luo kiittämään häntä.
  • Miksi samarialainen tahtoi välttämättä tulla vielä Jeesuksen luo kiittämään häntä?
7.
  • Miksi Jeesus oli pettynyt siitä, etteivät yhdeksän parantunutta tulleet hänen luokseen?
  • Oletko sinä koskaan aiheuttanut Jeesukselle samanlaista pettymystä kuin nämä parantuneet juutalaiset aiheuttivat? Milloin?
8.
  • Lause ”Uskosi on pelastanut sinut” voitaisiin yhtä hyvin kääntää: ”Uskosi on parantanut sinut”. Miksi Jeesus sanoi samarialaiselle juuri nämä sanat?
9.
  • Mikä ero on uskossa, joka etsii parantumista, sen uskon kanssa, joka etsii Jeesusta itseään?
  • Miksi ”parantava usko” ei välttämättä olekaan ”pelastavaa uskoa”?
10.
  • Mitä sairauden ja häpeän vuodet merkitsivät myöhemmin yhdeksälle juutalaiselle?
  • Mitä nämä vuodet merkitsivät samarialaiselle?
11.
  • Mitä tämä tosikertomus voisi opettaa aikamme sosiaali- ja terveydenhoitoalan työntekijöille?

Ilosanoma: Jeesus joutui kestämään ristillä saman häpeän ja hyljeksimisen kuin spitaaliset. ”Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava... Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme ja otti taakakseen meidän sairautemme” (Jes.53:3-4). Se hinta Jeesuksen piti tästäkin ihmeestä maksaa.

© www.ilosanomapiiri.fi