9. JEESUS KOHTAA MENESTYVÄN MIEHEN (Markus 10:17-27)

Aluksi: Matteus kutsuu tekstimme miestä nuorukaiseksi (19:22), ja Luukas kertoo hänen olleen korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa, ilmeisesti korkean neuvoston jäsen (18:18). Tämä nuori poliitikko oli siis menestynyt todella hyvin elämässään. Huomatkaa, etteivät miehet juosseet eivätkä polvistuneet ihmisten eteen ajanlaskumme alun Israelissa.

1. Miettikää, mikä sai tämän menestyneen nuoren miehen käyttäytymään niin epätavallisesti kuin miten jae 17 häntä kuvaa?

2. Mitä Jeesus opettaa meille ihmisluonnosta jakeessa 18?

3. Miksi tällä miehellä ollut varmuutta pelastuksesta, vaikka hän oli noudattanut Jumalan käskyjä koko ikänsä?

4. Moni poliitikko joutuu suuriin kiusauksiin rahan ja naisten suhteen. Miettikää, miten tämä mies oli selvinnyt kaikista kiusauksista lankeamatta niihin yhtään ainoata kertaa (19-20)?

5. Mieheltä puuttui vielä yksi asia. Ehdottakaa eri vaihtoehtoja, mikä se asia oli (21)?

6. Miehellä oli luultavasti perhe ja vanhat vanhemmat elätettävänään. Mitä heille tapahtuisi, jos hän noudattaisi Jeesuksen käskyä jakeessa 21?

7. Mitä olisi tapahtunut, jos Jeesus olisi toivottanut miehen tervetulleeksi opetuslapsijoukkoonsa ilman yhtään ehtoa?

8. Mitä vaihtoehtoja miehelle jäi, kun hän huomasi, ettei pysty luopumaan aarteestaan?

9. Vertaa toisiinsa sitä vastausta, jonka Jeesus antoi rikkaalle nuorukaiselle siihen vastaukseen, jonka hän antoi Pietarille (27).

Ilosanomakysymys: Jeesus luopui taivaallisesta aarteestaan tullessaan tänne maan päälle. Ristillä häntä kohtasi aarteeseensa ja epäjumaliinsa sidotun ihmisen rangaistus – sinun sijastasi. Mitä tämä tosiasia sinulle tänään merkitsee?


Selitys: Jeesus on menossa Jerusalemiin viimeistä kertaa, kun hän kohtaa matkallaan menestyneen miehen. Markus kertoo: Kun hän lähti jatkamaan matkaansa, muuan mies tuli juoksujalkaa, polvistui hänen eteensä ja kysyi: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?" (10:17). Muut evankeliumit kertovat, että tämä mies oli nuori, rikas ja hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa. Ettei vain olisi ollut suuren neuvoston eli eduskunnan jäsenkin.

Mitä tekemistä tällaisella miehellä on sarjassa, jossa puhutaan Jeesuksen kohtaamisista kärsivien kanssa? Sitä, että kaikesta menestyksestään huolimatta miehellä oli polttava ongelma. Hän ei tiennyt, mihin hän joutuisi kuolemansa jälkeen. Entä jos edessä olisikin helvetti, ikuisen kärsimyksen paikka? Sellaista riskiä nuori mies ei tahtonut ottaa. Hän halusi selvittää asian juurta jaksaen ja saada rauhan sielulleen. Ehkä kuuluisa rabbi Jeesus voisi antaa hänelle tyhjentävän vastauksen.

Entä sinä, pelottaako kuolema sinua? Tiedätkö, mitä sen jälkeen tapahtuu? Oletko aivan varma, ettei sinua odota iankaikkinen kadotus?

Kun nuori mies kuuli Jeesuksen saapuneen kaupunkiinsa, hän pinkaisi juoksuun. Lähi-idässähän miehet eivät juokse eivätkä polvistu kenenkään eteen, varsinkaan keskellä katua. Nuorukaisen käytös osoitti, miten polttava hänen hätänsä oli.

"Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?" (10:17). Mies puhutteli Jeesusta hyväksi opettajaksi, mutta Jeesuspa ei hyväksynytkään tuota titteliä. Hän halusi enemmän. Miehen piti myöntää, että hän, Jeesus, joko oli Jumala tai sitten hän ei ollut hyvä ollenkaan. Siksi hän ei vastannut miehen kysymykseen, vaan teki vastakysymyksen: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu" (18).

Mies hämmästyi: eikö maailmassa muka ole yhtään hyvää ihmistä? Onhan heitä vaikka kuinka paljon. Meidän aikamme ihminen hämmästyisi vielä enemmän, jos hänelle väitettäisiin jotain tuollaista. Eikö suurin osa ihmiskunnasta ole sentään pohjimmiltaan ihan kunnon väkeä? Eino Leinoa siteeraten: "Ei paha oo kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista." Pahoja ovat enintään vain murhaajat, raiskaajat ja pedofiilit.

Miten on, pidätkö sinä itseäsi hyvänä vai pahana ihmisenä?

Jeesus jatkoi: "Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi." (19). Jostain syystä Jeesus luetteli rikkaalle nuorukaiselle vain puolet käskyistä. Lähimmäisen ruumis, aviopuoliso, omaisuus ja maine on jätettävä rauhaan. Vanhemmista on pidettävä huolta. Siinä kaikki. Jumalasuhteeseen liittyvät käskyt ja himoitsemiskielto loistavat poissaolollaan.

Nuori mies oli ehkä odottanut toisenlaista vastausta. Ei noita iänikuisia käskyjä, joita ei oikeastaan ollut edes kovin vaikea noudattaa. Mies vastasi hieman pettyneenä: "Opettaja, kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen" (20).

Kas kummaa! Tässä meillä kerrankin on menestynyt mies, joka on elänyt elämäänsä korkeaa moraalia noudattaen. Hän ei ole valehdellut, hän on aina ollut uskollinen vaimolleen, rehellinen raha-asioissa ja kuuliainen vanhemmilleen. Tämä siitä huolimatta, että samat kiusaukset ovat häntä kohdanneet kuin muitakin menestyneitä miehiä: rahan, naisten ja lehmänkauppojen kiusaukset. Miksi noin hyvä mies ei sitten ole varma taivaaseen pääsystään? Mitä häneltä vielä puuttuu?

Jeesus katsoi nuorta miestä rakkaus silmissään ja kertoi hänelle, mitä häneltä puuttui. "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." (21). Matteus kertoo Jeesuksen vielä lisänneen: "Jos tahdot olla täydellinen…" (19:21).

Nuorelta mieheltä puuttui enää yksi asia, sen jälkeen hän olisi täydellinen. Hänen pitäisi siirtää aarteensa maan päältä taivaaseen. Toisin sanoen: luopua kaikesta omaisuudestaan köyhien hyväksi. Jumala pystyisi aivan hyvin elättämään hänet ja hänen perheensä ilman rahaakin. Köyhät tarvitsivat hänen rahojaan enemmän, ja Jeesus tarvitsi häntä seuraajakseen. Miehen pitäisi siis noudattaa lain suurinta käskyä: rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään kuten itseään.

Nuori mies oli vaikean valinnan edessä. Hän tahtoi saada itselleen taivasosuuden ja vapautua helvetin pelostaan. Mutta hänellähän oli perhe elätettävänään: vanhat vanhemmat ja luultavasti myös vaimo ja lapsia. Miten heille kävisi, jos hän nyt myisi isiltä perimänsä maat ja mannut? Missä perhe siitä lähtien asuisi? Kuka huolehtisi vanhuksista, kuka maksaisi lasten koulutuksen?

Ystäväni, mitä sinä tekisit, jos Jeesus vaatisi sinua luopumaan asunnostasi, autostasi, pankkitilistäsi ja seuraamaan häntä köyhänä kuin keppikerjäläinen? Ihminen uhraa aina toisiksi tärkeimmän aarteensa kaikkein tärkeimmän tähden. Jos raha on sinun aarteesi, sinä jätät Jeesuksen ja lähdet rahan perään, kuten rikas nuorukainen teki. Jos perhe on sinulle rakkaampi kuin Jeesus, sinä luovut Jeesuksesta perheen niin vaatiessa. Jos viina on tärkein asia elämässäsi, sinä annat kaiken muun mennä, kunhan vain viina jää. Jos taas Jeesus on sinulle kaikkein rakkain, silloin sinä voit tarpeen tullen luopua kaikesta muusta ja seurata häntä, vaikka henki menisi.

Mitä rikas nuorukainen siis teki? Markus vastaa: Hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. (22). Nuori mies oli saanut kysymykseensä selvän vastauksen. Tästä lähtien hän tiesi, ettei perisi iankaikkista elämää. Hän ei pääsisi taivaaseen kuoltuaan, vaan joutuisi helvettiin. Tämän tiedon kanssa oli varmasti raskasta elää ja vielä raskaampaa kuolla.

Usko on sitä, että tulemme Jeesuksen luo hätämme ja syntimme kanssa. Tämä mies tuli kyllä Jeesuksen luo, mutta hän ei tuonut Vapahtajalle syntejään, vaan erinomaisuutensa. Itse asiassa hänellä oli maan päällä kaksikin aarretta, joista hän ei halunnut luopua. Ensimmäinen oli hänen omaisuutensa ja toinen oli hänen synnittömyytensä.

Jeesuksen kohtaamiseen asti nuori mies oli luullut täyttäneensä kaikki käskyt ja olevansa melkein täydellinen. Siitä lähtien aina kuolemaansa asti hän tiesi, että hänellä oli yksi käsky vielä täyttämättä: rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Hän ei ikinä pystyisi rakastamaan Jumalaa niin paljon, että voisi luopua omaisuudestaan hänen tähtensä. Eikä hän pystyisi rakastamaan köyhiä niin paljon, että voisi lahjoittaa heille kaikki rahansa.

Opetuslapset katselivat pettyneinä nuorukaisen loittonevaa selkää. He olisivat varmaan halunneet joukkoonsa yhden menestyneenkin miehen. Mutta Jeesus sanoi: "Lapseni, Jumalan valtakuntaan on todella vaikea päästä. Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." (24-25).

Kuvittelepa hetken verran, miltä kameli näyttäisi koettaessaan työntää päätään neulansilmän läpi. Mikä mahdoton, naurettava näky! Ja kuitenkin on todennäköisempää, että kamelin yritys onnistuu, kuin että rikas pystyy tunkemaan itsensä taivaan portista läpi. Tahtooko Jeesus siis sanoa, etteivät varakkaat ihmiset pääse koskaan taivaaseen?

Oikeastaan tekstimme nuorukaisella oli toinen aarre, joka oli hänelle vielä tärkeämpi kuin raha: hänen korkea moraalinsa. Juuri se teki taivaan portin hänelle neulansilmän kokoiseksi. Tehdäänpä pieni ajatusleikki. Entä jos rikas nuorukainen olisi pystynyt myymään omaisuutensa, olisiko hän sitten ollut täydellinen? Jos hänestä olisi tullut Jeesuksen opetuslapsi, mitä hän olisi julistanut kuulijoilleen? Eikö tätä: "Tulkaa yhtä hyviksi ihmisiksi kuin mitä minä jo olen?" Ristin juurella tuo mies ei olisi tajunnut ollenkaan, miksi Jeesuksen piti kuolla. Eihän hän tarvinnut armoa eikä syntien anteeksiantamusta. Oikeasti raha ei estänyt tätä miestä pääsemästä taivaaseen, vaan synnintunnon puute.

Markus jatkaa: Opetuslapset olivat yhä enemmän ihmeissään ja kyselivät toisiltaan: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista." (26-27). Rikkaan nuorukaisen suurin virhe oli se, että hän tahtoi pelastaa itsensä omilla teoillaan. Hän kysyi: Mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän? Sen sijaan hänen olisi pitänyt kysyä: Mitä Jumala on tehnyt, että minä voisin periä iankaikkisen elämän?

Jeesus osoitti rikkaalle nuorukaiselle, että itsensä pelastaminen on hänelle ja kaikille muillekin ihmisille mahdotonta. Opetuslapset hämmästyivät. Joutuisivatko siis kaikki ihmiset helvettiin?

Kuvitellaanpa vielä, ettei rikas nuorukainen olisikaan lähtenyt pois Jeesuksen luota. Sen sijaan hän olisi pyytänyt tältä polvillaan itku kurkussa: "Herra, armahda minua. Minä en pysty luopumaan omaisuudestani. Minulla ei ole niin paljon uskoa. Anna minulle anteeksi epäuskoni, äläkä heitä minua pois luotasi!" Mitä Jeesus olisi hänelle vastannut? Eikö näin: "Sitä joka minun luokseni tulee, minä en aja pois" (Joh. 3:37). Jos nuori mies olisi toiminut tällä tavalla, hänen tililleen taivaaseen olisi talletettu maailman suurin aarre: syntien anteeksiantamus.

Mies luuli, että vaihtoehdot ovat nämä: joko täytän lain tai joudun lähtemään Jeesuksen luota pois. Oikea vaihtoehto olisi ollut se, että hän olisi pysynyt Jeesuksen luona syntisenäkin. Hän ei tosin pystynyt hankkimaan itselleen aarretta taivaaseen luopumalla kaikesta. Mutta aarre olisikin ollut hänelle ilmainen. Jeesushan maksoi sen verellään. Hän suostui uhraamaan Isänsä, kotinsa, maineensa ja henkensä rikkaan nuorukaisen puolesta – ja meidän puolestamme. Jeesus oli täydellisen hyvä ihminen, ja silti hänet naulittiin ristille kuin maailman pahin roisto. Hän joutui kulkemaan neulansilmän läpi ristiä kantaen, koska me emme ole pystyneet noudattamaan ainuttakaan Jumalan käskyä.

Älä siis sinä tee rikkaan nuorukaisen virhettä. Älä lähde Jeesuksen luota pois. Jollei sinua ole vielä kastettu, niin mene kasteelle. Pysy uskovien yhteydessä, kuule ja lue Jumalan sanaa ja ota ehtoollisella vastaan Jeesuksen ruumis ja veri. Silloin ei taivaallista aarrettasi voi kukaan sinulta viedä.

© www.ilosanomapiiri.fi