Päivän Luukas

2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ

4. Kun he olivat ymmällä tästä, heidän edessään seisoi yhtäkkiä kaksi miestä sädehtivän kirkkaissa vaatteissa. 5. Naiset pelästyivät ja painoivat katseensa maahan. Mutta miehet sanoivat heille: "Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? 6. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: 7. 'Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.'" 8. Silloin he muistivat, mitä Jeesus oli puhunut. 24:4-8

Näemme kaikesta, että Jeesuksen ystävät olivat yhtä valmistautumattomia hänen ylösnousemukseensa kuin olivat olleet ristiinnaulitsemiseenkin - he etsivät elävää kuolleitten joukosta. Liberaaliteologia väittää, että ruumiin ylösnousemus on keksitty juttu. Koska Jeesuksen ystävät mukamas niin hartaasti odottivat ylösnousemusta, he alkoivat vähitellen uskoa siihen. Ei, evankeliumeista näemme, ettei kukaan ollut varautunut ylösnousemukseen pääsiäisaamuna.

Mutta Jeesus ei siis ollutkaan haudassa. Enkelit muistuttivat naisia siitä, että Vapahtaja oli ennustanut sekä kuolemansa että ylösnousemuksensa. Sillä hetkellä naiset saivat takaisin uskonsa Jeesukseen, Jumalan valtakuntaan ja iankaikkiseen elämään. He saivat takaisin tulevaisuuden ja toivon. Naiset ymmärsivät selvääkin selvemmin, miksi Jeesuksen piti kuolla: heidän pohjattoman epäuskonsa tähden. Nyt oli ihmiskunnan suurin ongelma ratkaistu, nimittäin synnin ja kuoleman ongelma. Tästä lähtien ei mikään enää tulisi olemaan lopullisen huonosti Jeesukseen uskovien elämässä.

Jeesuksen ylösnousemus merkitsee sitä, että Saatanan ja samalla kuoleman valta on voitettu. Pääsiäisaamuna ei maailmankaikkeudessa varmaan ollut hämmästyneempää ja kauhistuneempaa oliota kuin paholainen. Kaksi päivää aikaisemmin hän luuli voittaneensa sodan - ja nyt edessä oli perusteellinen häviö. Ehdottoman antautumisen päivä olisi vain ajan kysymys.

Saatana on voitettu - sinunkin edestäsi. Kuolema on voitettu - sinunkin kuolemasi.


Kirjasta Mailis Janatuinen: Jää luoksemme – Sana Luukkaan evankeliumista vuoden joka päivälle. Perussanoma, 2000. (Nettiversion paasto- ja pääsiäisaika on sovitettu kuluvan vuoden kalenteria vastaavaksi.) © www.ilosanomapiiri.fi