Viikon juttu

Oivalluksia ja sattumuksia Mailiksen elämän varrelta.



Seimi merkkinä (4.1.2020)

Miksi taivaallisen sotajoukon piti ilmestyä juuri jouluyönä laulamaan kiitosvirttään taivaalle? Siksi että edes jonkun piti saada heti paikalla tietää: Herra Sebaot, sotajoukkojen Jumala, ei istukaan enää korkealla ja ylhäisellä valtaistuimellaan, vaan makaa Betlehemin seimessä (Jes. 6:1). Oikeastaan on kummallista, että enkelit näkivät tuossa tilanteessa jotain iloitsemisen aihetta; Jumalahan oli juuri luopunut kruunustaan ja valtaistuimestaan ja makasi avuttomana vauvana eläinten ja bakteerien keskellä. Mutta enkelit iloitsivat, koska he näkivät käytännössä, miten paljon Jumala tätä pahaa maailmaa rakasti. Kenen hyväksi sinä voisit laskea rakkaimpasi seimen oljille tietäen, että hän päätyy vielä ristinpuulle? Et kenenkään. Ja kuitenkin Jumala teki sen sinun tähtesi!

Sellaista kuorolaulua ei varmaan ole koskaan muulloin kuultu kuin mitä paimenet kuulivat taivaalta jouluyönä. Enkelit ylistivät Jumalan kunniaa, koska hän tulisi nyt ratkaisemaan ihmiskunnan synnin ongelman luopumatta omasta vanhurskaudestaan. Seimen lapsi toisi mukanaan rauhan. Ei maailmanrauhaa – vielä toistaiseksi – vaan rauhan syntisen ihmisen ja Jumalan välille. Sinäkin saat tänä adventtina uskoa rauhaan Jumalan kanssa, olivatpa ulkonaiset olosuhteesi miten rauhattomat tahansa.

Ja niin joutui taivaan ja maan Luoja syntymään tähän maailmaan surkeissa olosuhteissa. Ihmisten asunnoissa ei tälle vauvalle ollut tilaa – navetan puolella hän näki päivänvalon. Tai oikeammin sanottuna: kynttilän valon, jos sitäkään. Ja kuitenkin – Jeesus ei syntynyt väärässä paikassa vaan oikeassa. Kukaan ei voisi tästä Vapahtajasta sanoa, ettei hän ymmärrä ihmisen kärsimystä, koska on päässyt elämässään liian helpolla. Et sinäkään.

Maria ja Joosef säikähtivät, kun talliin yhtäkkiä alkoi rymistellä paimenia, ihastuksen huutoja toisilleen huudellen: "Täällä se on! Täällä on seimi ja lapsi! Hän se on: Vapahtaja, Kristus Herra!"

Sisään tultuaan paimenet ilmoittivat väsyneille vanhemmille ne ihmeelliset asiat, jotka enkeli oli heille kedolla kertonut. Maria ja Joosef olivat varmaankin rohkaisun tarpeessa – eiväthän he olleet kuulleet taivaallisen sotajoukon laulua eivätkä nähneet Herran kirkkautta. Maria ja Joosef tarvitsivat Jumalalta lohdutuksen sanaa, ja sen hän heille antoikin paimenten suun kautta: "Me näimme enkelin, joka kertoi tästä lapsesta ja sanoi hänen olevan Messiaan ja Herran. Hän sanoi, että lapsi makaa seimessä. Ja sitten kokonainen sotajoukko enkeleitä lauloi ylistystä Jumalalle."

"Seimi merkkinä – se ei siis sittenkään ollut sattuma, että lapseni piti syntyä talliin", oivalsi Maria silloin. Ahdistava tilanne olikin ollut Jumalan suunnitelmaa alusta loppuun. Ystäväni, tämä pitää paikkansa myös sinun kohdallasi. Se tilanne, johon elämässäsi nyt olet joutunut, ei ole sattumaa, vaan Jumalan hyvä suunnitelma sinua ja rakkaitasi varten.

(Ilmestynyt Uusi Tie -lehdessä)



Edelliset